Vrijdag 19 juli 2024: Peter Van de Velde (orgel) en Anastasiia Staroselska (zang)

 
 
*Datum: Vrijdag 19 juli 2024
*Aanvang: 20:00u
*Prijs: €12,-
*Kaarten te koop aan de kassa

 
óf via reserveren: vooraf, via orgelconcertenhulst@gmail.com en door het entreebedrag van €12,- per persoon over te maken op rek.nr. NL14RABO 0152 3157 99 ten name van St. Internat. Zomerorgelconcerten. Graag willen wij u aanbevelen op deze wijze vooraf te betalen. Vermeld in de omschrijving het betreffende concert en uw naam/namen (indien u voor meerdere personen reserveert)
 
 
 
   
 
 
 
 
 
Programma
 

Alle werken orgel + zang, behalve nr. 1 en nr. 4 (orgelsolo)

1) Pange Lingua - Nicolas de Grigny (1672-1703)

- Pange lingua en taille à 4 (Plein jeu)

- Fugue à 5

- Récit du Chant de l'hymne précédent

2) Purcell’s lament - Henry Purcell / arr. P. Van de Velde

3) Klaglied - Dietrich Buxtehude (1637-1707)

4) Trivium - Arvo Pärt (1935)

Gustav Mahler (1860-1911)5) Ich bin der Welt abhanden gekommen (from “Rückert-Lieder”)
6) Urlicht (from “Des Knaben Wunderhorn”)
7) Kaddish - Maurice Ravel (1875-1937)

8) “Farewell, O World, O Earth..." - Valentin Silvestrov (1937, Kiev)

9) Libera me - Svyatoslav Lunyov (1964, Kiev)

10) Ave Maria: Leonid Zatulovsky (1935-2018)

 
 
CV's

Anastasiia Staroselska werd geboren in Chernigov, Oekraïne in een familie van medici. Zij studeerde er aan de muziekschool en nadien aan het muzieklyceum en tijdens deze studies treedt ze reeds op in de Filharmonie van Chernigov en het Theater waarbij ze ook deelneemt aan wedstrijden in heel Oekraïne en internationaal. Op haar 14 werd ze finaliste van de internationale wedstrijd Anton Rubinstein in St.-Petersburg. Anastasiia behaalt aanvankelijk een diploma dierengeneeskunde en volgt nadien ook nog post-graduaatstudies aan de universiteit. Ze zal er een doctoraatsthesis verdedigen en werken als docent microbiologie voor binnen- en buitenlandse studenten. Ondanks haar prestigieuze positie aan de universiteit kiest ze er uiteindelijk toch voor haar roeping te volgen en gaat ze studeren aan het Instituut voor Kunst en Cultuur in Sumy. Zij specialiseerde zich als vocaal soliste met als stemtype mezzosopraan bij Olga Yurko.  Tijdens haar muziekstudie en werk aan de universiteit neemt ze deel aan een auditie aan het Nationaal Drama- en Operettetheater in Sumy waarna ze eerst lid wordt van het koor en later soliste. Ze beëindigt haar muziekstudies met een Meesterdiploma.

Uiteindelijk wordt muziek haar hoofdberoep, samen met theater en treedt ze vaak op, ook op het podium van de filharmonie van Sumy, samen met pianiste Svetlana Yakimova. Hun duo wint regelmatig prijzen op internationale wedstrijden. In het theater en in de filharmonie vertolkt ze de rollen van onder andere Delilah, Carmen, Ulrika, Orpheus en Paris. Daarnaast vertolkt ze veel muziek van Oekraïnse componisten.

Op 24 februari 2022 vallen Russische troepen Oekraïne binnen en wordt het dorp waar Anastasiia’s familie ondergedoken leeft bezet. Na enkele weken weten ze te vluchten naar Denemarken en later naar België. In Antwerpen neemt Anastasiia deel aan een auditie van het Opera Ballet Vlaanderen waarna ze meewerkt aan een aantal producties. Ze maakt er ook kennis met kathedraalorganist Peter Van de Velde met wie ze sindsdien regelmatig optreedt in binnen- en buitenland. Ondertussen nam ze ook reeds enkele cd’s op en is ze verbonden aan de Antwerpse kathedraal als stemcoach/soliste. Bij haar optredens wordt ze steeds geroemd om haar fijnzinnige vertolkingen en prachtige stem.

 

Peter Van de Velde groeide op in Doel. Hij begon er op negenjarige leeftijd als autodidact met orgelstudies en op zijn twaalfde was hij actief als organist in de plaatselijke kerk. Hij behaalde aan het Antwerpse conservatorium het Meesterdiploma voor orgel als laatste leerling van Stanislas Deriemaeker. Tijdens en na zijn studie volgde hij meestercursussen voor orgel, uitvoeringspraktijk en improvisatie bij diverse gerenommeerde docenten.

Begin 2002 werd Peter Van de Velde benoemd tot organist-titularis van de Antwerpse kathedraal waar hij sinds 2020 ook muziekdirecteur is. Hij geniet grote faam als begeleider van koren en solisten en treedt geregeld op met onder andere het Vlaams Radiokoor, Collegium Vocale, het Antwerp Symphony Orchestra en dirigenten als Edo De Waart, Martin Brabyns, Philippe Herreweghe, Karel Deseure en Peter Biloen. Ook heeft hij een grote passie voor kamermuziek en vormt hij duo’s met enkele topmusici zoals violiste Nadja Nevolovitsch en mezzosopraan Anastasiia Staroselska. Deze samenwerkingen resulteren vaak in cd-producties en radio- en televisieopnames.

Als concertorganist  is Peter Van de Velde regelmatig te gast op gerenommeerde orgelfestivals in binnen- en buitenland. Hij concerteerde al in de meeste Europese landen en ook in Rusland, Japan, Egypte, Canada, de Verenigde Staten en op de Filipijnen. Zijn repertoire omvat alle stijlen, maar hij is vooral bekend als ambassadeur van de Belgische muziek, die hij vaak op het programma zet en vastlegt op cd. Onlangs ontving hij voor zijn laatste opname de prestigieuze “Preis der deutschen Schallplattenkritik”.

Als duo traden Anastasiia Staroselska en Peter Van de Velde reeds op in vele Europese steden als Antwerpen, Brussel, Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, Berlijn, Potsdam, Parijs, Zürich, Warschau en Rome maar maakten ze ook recent een tournee doorheen Ukraïne. Ze zetten zich zeer actief in om de bevolking van Oekraïne te steunen door het organiseren van benefietconcerten en het programmeren van Oekraïnse componisten.