*Vrijdag 20 juni 2025
Niemand minder dan orgelgrootmeester Leo van Doeselaar opent de 50ste jubileumcyclus in Hulst.

Leo van Doeselaar is een veelzijdig musicus, die als organist, pianist en fortepianist een enkele eeuwen omvattend repertoire bestrijkt.
Als organist heeft hij een grote concertpraktijk opgebouwd in binnen-en buitenland en is hij een veelgevraagd jurylid en docent bij internationale orgelfestivals. Hij doceerde aan de Kunsthogescholen van Amsterdam en Den Haag en vervolgens aan de Universität der Künste in Berlin, waar hij van 1995 tot 2019 ‘Professor für künstlerisches Orgelspiel’ was.
Leo van Doeselaar studeerde aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium orgel bij Albert de Klerk en piano bij Jan Wijn. Naast beide solistendiploma’s behaalde hij de Prix d’Excellence orgel en vervolgde zijn studie bij André Isoir.
Naast talrijke orgelopnamen omvat zijn discografie een tiental CD’s samen met Wyneke Jordans met repertoire voor piano à quatre mains. Als titulair organist van het Concertgebouw in Amsterdam treedt hij veelvuldig op in het Concertgebouw met gerenommeerde orkesten, ensembles en solisten.
Daarnaast is Leo van Doeselaar, samen met Erwin Wiersinga, titulair organist van de Martinikerk te Groningen.
Als organist van het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging werkte van Doeselaar intensief mee aan het prestigieuze beeld-en geluidsproject ‘All of Bach’. In 2007 werd hem in de Oude Kerk in Amsterdam de Jan Pieterszoon Sweelinckprijs uitgereikt vanwege zijn verdiensten voor de orgelcultuur. Zijn cd met orgelwerken van Heinrich Scheidemann (MDG) op het van Hagerbeer-orgel in de Pieterskerk werd in 2013 bekroond met zowel de Prijs van de Deutsche Schallplattenkritik als de OPUS Klassik Preis.
Programma
Fray Miguel López (1669-1732) – Lleno II
Lleno – Despacio – Arioso
Pablo Bruna (1611-1679) – Tiento de 2°. tono por Ge sol re ut
Sobre la letanía de la Virgen
José Lidon (1746-1827) – Sonata de primo tono
para clave o para órgano con trompeta real
François-Eustache du Caurroy (1549-1609) – Fantaisie en trois parts sur Une jeune Fillette
Bewerking voor orgel door André Isoir
Bert Matter (*1937) – Fantasia sopra Une jeune Fillette / Von Gott will ich nicht lassen
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Fantasia super Von Gott will ich nicht lassen BWV 658
– Ciaccona uit Partita nr. 2 in d voor viool-solo BWV 1004
Bewerking voor orgel door Pier Damiano Peretti
– Uit Cantate Gott soll allein mein Herze haben BWV 169:
Aria Stirb in mir
voor alt, obligaat orgel en strijkers.Bewerking voor orgel door André Isoir/Leo van Doeselaar
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Uit ‘Hippolyte et Arice, Acte II, scène 5’: Trio des Parques
Bewerking voor orgel door Yves Rechsteiner
Guy Bovet (*1942) – Salamanca (from ‘3 Préludes Hambourgeois’)